Историята на Чаминука

Чаминука, за който често се пее в мбира песните, бил велик дух, пророк, шаман и магьосник, известен с чудесата, които правел. Можел да чете умовете на хората, ако пожелаел, и по време на суша предизвиквал дъжд. Ако плеснел с ръце пред голо дърво, по клоните изниквали плодове, за да се нахрани. Можел да се превръща в дете, в жена или в старец, или пък да се преобрази в топка и да се върти на върха на брадва. Освен това притежавал свръхестествената способност да прорицава – смята се, че е предсказал и идването на европейците, запознаването на народа шона с писмеността, урбанизирането на Хараре и настъпването на жп транспорта. Според схващанията на шона Чаминука има различни медиуми през годините (и в наши дни), които служат като говорители на великия дух по време на различните церемонии, провеждани под съпровод на мбира.

Малко е известно за ранните години на Чаминука, имаме сведения само от устната традиция и спомените на старите хора. Пасипамире, медиумът на Чаминука, живеел в Читунгуиза, там се оженил, имал няколко жени и доста синове и дъщери. Обитавал е доста голям имот и е живял в завиден лукс и власт. Не е известно дали е бил грамотен.

Конфликтът между Чаминука и кралят на ндебеле, Лобенгула, е една от най-драматичните, ако не и най-драматичната история в устната традиция на шона. Първоначално Лобенгула изразявал уважението си към Пасипамире и неговия дух Чаминука, изпращал му подаръци и щадял Читунгуиза от набезите на воините си, в замяна на обещания за дъжд.

По времето на Чаминука британците били започнали да навлизат по-дълбого в континента. Сред кохортите на Сесил Роудс се откроявал преподобният Хелм, чиято работа като мисионер в Матабелеленд го сближила с двора на крал Лобенгула и неговите съветници. Лобенгула, който не бил запознат със западната политическа стратегия, търсел съветите на Хелм, без да подозира, че те не са дадени добронамерено.

За да спечели доверието на Лобенгула, Хелм му подарил своята прислужница Бавеа. Историята на Бавеа заслужава специално внимание заради участието й в заплетените политически козни, както и в живота на Чаминука. Лобенгула предпочитал своите жени, но се възхищавал на красотата на момичето и го използвал като подарък за Чаминука, за да го прилъже и да го убеди в добрите си намерения. Селус, който потвърждава тази история, отбелязва, че хората в Читунгуиза наричали момичето Mai vaduku (младата майка). Етническата принадлежност на Бавеа не е известна, защото е родена от родители в плен. Когато била още малка, сестрата на Лобенгула я подарила на Хелм и тя била отгледана в неговото домакинство, където се научила да чете и пише на английски и най-вероятно приела християнството. Против волята си Бавеа била разделена от Хелм и пратена през 1880 г. в Читунгуиза при Чаминука като подарък. Постепенно тя го обикнала и станала една от любимите му жени. Останала с хората му и след смъртта на Чаминука през април 1883 г.

Постепенно Лобенгула станал подозрителен към Пасипамире и започнал да се страхува от влиянието му сред шона. В началото на 1883 г. един мъж, който смятал, че Чаминука е отговорен за смъртта на жена му, отишъл при краля с фалшиво обвинение за магьосничество. Лобенгула едва ли е бил убеден, но това му дало повод да се разправи с Пасипамире. Той му изпратил съобщение и го поканил в Булавайо на приятелска среща, но мъдрецът не се заблудил в истинските му намерения. Той казал: „Отивам в Мадзиуити, но няма да се върна; но внимавайте, осем години след това следете за непознат, който ще дойде и който ще си строи бели къщи.” Пророчеството се изпълнило, преди да изтекат осем години, с навлизането на първата експедиция на Chartered Company в Машоналенд през 1892 г.

Пасипамире заминал заедно с жена си Бавеа и двама от синовете си и свои последователи и се срещнал с военната дружина на Лобенгула близо до р. Шангани. Групата била безжалостно атакувана от воините на ндебеле. Всички последователи на Пасипамире били избити, останал само той. Историята разказва, че ндебеле многократно се опитвали да го убият, но той впрягал силите на Чаминука, за да отблъсне всеки опит. Най-накрая, в израз на саможертва Пасипамире-Чаминука посъветвал ндебеле, че за да го убият, трябва да изпратят срещу него малко момче с копие. Ндебеле изпълнили съвета и детето успяло да победи великия дух.

Предсмъртните думи на Чаминука били „Костите ми ще се надигнат отново” – които в голяма степен повлияват борбата за земя на шона и ндебеле с белите заселници.

Различните версии на историята на Пасипамире варират по отношение на това доколко той наистина е свирел на мбира и демонстрират функцията на мбира в духовния живот на Чаминука. Според една версия Чаминука оцелял от атаките на ндебеле, в която всичките му последователи били убити, като свирел на мбира. Според версията, която разказват наследниците на Пасипамире обаче, той самият никога не е свирел на мбира, дори когато е бил обсебен от Чаминука. Вместо това е канил много талантливи мбира музиканти в двора си в Читунгуиза, за да отдават почит на Чаминука.

Мучатера Муджуру също смята, че самият Чаминука не е свирел на мбира. Според него в двора в Читунгуиза един мъж на име Дандара бил помощник на Пасипамире, а Жандже, Мпауозе и Мучаонуа били сред най-важните мбира изпълнители. Във версията на Муджуру на срещата с Лобенгула заедно с Пасипамире тръгнала и група мбира музиканти. По време на сблъсъка те свирели, за да може той да бъде обсебен от Чаминука и така да се измъкне от нападателите. Муджуру разказва, че всички мбира музиканти освен един били убити в клането. Макунде, оцелелият изпълнител, взел мбирата си и се върнал в Читунгуиза.

Автентичен разказ за живота на Чаминука имаме от Ф. Селус, който посещава изоставеното селище Читунгуиза през август 1883 г. и потвърждава събитията, случили се няколко месеца по-рано. Четири години по-късно, през 1887, Селус се среща с Буте и Бавеа в земите на Немаконде (Ломагунди), където последната е избягала от собствените си хора в Матабелеленд, демонстрирайки, че все още в сърцето си е с народа на Чаминука, а не с войнствените ндебеле. Точно от Бавеа, една от жените на Чаминука, Селус събира информация от първа ръка за някои от събитията около живота на пророка от Читунгуиза.

Възгледи и религия

Религиозната философия на Чаминука е надхвърляла разбиранията на времето и мястото. Той е бил е хуманист, загрижен за нуждите на хората.Съблюдавал е строг морален код и е проповядвал мир, с което заслужил доверието на съвременниците си. Почитал е бог по традиционния начин, чрез общуване с духовете на предците. В учението си Чаминука не одобрява никакви реликви или обекти на почитание. Екзалтацията му от почитането предците е възприемана като средство за общуване с Mwari (Бог), а не като самоцел. Не е предписвал конкретна догма или място за почитание, но вече установените светилища на бог – колиби, пещери, дървета и гробовете на предците, смятал за извънредно свещени. Не вярвал в съгрешаването срещу бога, а по-скоро в престъпленията срещу предците. Бил великодушен към враговете си и не таял никакво желание за отмъщение. Чаминука представлява христоподобен идеал за хората си, които вдъхновявал към добротворство, милосърдие, филантропия и миролюбивост, както и към страхопочитание от предците.

Християнските възгледи на Бавея сигурно са повлияли Чаминука. Пацифизма и хуманизма му са доста сходни с християнските схващания. Отказът му да стане боен лидер е особено забележителен предвид размирните времена.

Многобройните истории и легенди за живота му демонстрират значението на мбира в културата на шона. Мбира музиката позволява на медиумите да бъдат обсебени от духовете и да възприемат техните личности, както и таланти и сили. Така в първата версия образът на Чаминука, чието свирене го прави недосегааем за ндебеле, символизира силата на мбира. Сякаш Чаминука е бил обвит и запечатан в предпазно пространство от звука.

Chaminuka ndiMambo

Shumba inogara yega musango

(Чаминука е цар,

като лъва в джунглата.)

Източници:

http://www.ascleiden.nl/pdf/workingpaper68.pdf

http://www.sacred-texts.com/afr/mlb/mlb18.htm

Paul Berilner, The Soul of Mbira

Solomon M. Mutswairo. Chaminuka: Prophet of Zimbabwe

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s