Акорди

В предишния пост стана въпрос за „семействата” от ноти, които се „разбират” добре помежду си и помагат за хармоничното звучене на музиката.

Тази статия беше преводна и затова съм се придържала строго към съдържанието и подбора му, направен от нейния автор, но си давам сметка, че за начинаещия, който тепърва се запознава с мбира, информацията може да е объркваща или да идва малко прибързано.

Затова – да се запознаем с акордите, които стоят в основата на традиционната мбира музика.

Макар че някога в Зимбабве не е съществувала дума за акорд, музикантите и слушателите и до днес са много чувствителни към отклоненията от акордите и „погрешното” изпълнение.

И така…

Представям ви Терца и Квинта – основните акорди, на които ще се натъквате, докато учите.

Независимо какъв е строят на вашата мбира, интервалите между отделните тонове ще бъдат запазени (приблизително) същите като на всички останали инструменти от класа. При точното измерване и документирането на херцовете на различни инструменти, дори при тези от сходен строй, но изработени от различни хора и на различни места се наблюдават от малки до по-големи вариации. В крайна сметка, това не е толкова важно. По-важното е абсолютното спазване на следната схема, където цифрите обозначават музикалните степени.

Intervals_N

 

Ще забележите, че макар обикновено да обозначваме позициите на трите мануала в обичайната цифрова поредност, степените не са поредни. Това може да създаде малко трудности при заучаването на акордите, но мисля, че с малко тренировки, те се преодоляват лесно. Трудните места са единствено в най-ниските сегменти на левите мануали, където се получава едно прескачане на степен (долу) и едно разместване в поредността (горе). Не е толкова страшно все пак 🙂

Не е задължително да учите акордите, може да се научите да свирите и без това. Все пак, ако искате да разбирате структурата и хармоничните прогресии, върху които се изграждат традиционните песни, по-задълбочено и да можете да изграждате сами свои вариации или да импровизирате, това ще ви помогне много.

Това са акордите; тоновете от всеки се свирят последователно, а не едновременно:

1 3 5

2 4 6

3 5 7

4 6 1

5 7 2

6 1 3

7 2 4

Полезно упражнение е да свирите акордите поред от левия долен мануал, през левия горен и накрая десния. От опит потвърждавам, че методът е много ефективен и води до бързо автоматизиране на познаването им. Направила съм кратко видео за улеснение.

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s